„A pillanat múlékony: akik számára csak holnap kezdődik az élet,
a ma elmulasztott tegnappá zsugorodik.” (Tatiosz)
Nyitóoldal Munkatársaink Rendelőink

A változás kora - Hartmann Ferenc írásai

A változás kora

A címben nem a változókor vagy a menopausa kifejezést használtam, mert ezek egyértelműen negatív gondolatokat ébresztenek a hölgyek nagy százalékánál. A változás kora mást takar. Olyan folyamat egyik állomását, amely az egész univerzumra jellemző. Már a Tao filozófiájában is meghatározó kitétel, hogy a világegyetem minden alkotója állandó mozgásban – tehát változásban van. Minden jelenség öt részre osztható folyamaton megy keresztül:
1. Születés, növekedés fázisa
2. A kiteljesedés – beérés szakasza
3. Stagnálás és az átmenet korszaka
4. A leépülés és a bezáródás kezdete
5. A teljes becsukódás és később az anyagi forma széthullása


Az ember életében is így alakulnak az élettani történések, nem kivétel senki. A hölgyeket érintő biológiai változásokat már az ókori Kínában pontosan leírták az akkori orvosok. Ebből idézünk:
„7 éves korban az életenergia erőteljes, a fogváltás megtörténik, a haj megerősödik, 14 éves lánynál megkezdődik a nemi élet,….35 éves korban a szervezet lassú leépülése elkezdődik….49 éves korban a tápláló eszencia elgyengül, a havi vérzés földalatti útjai becsukódnak”

 

Ez a folyamat nem befolyásolható, csak tünetei csökkenthetőek.
 

Ha a tudomány oldaláról közelítjük meg a témát, akkor a törvényszerű változást a hölgyeknél az ösztrogén hormon termelésének megszűnése okozza. Ennek következtében az emberi testben sokrétű változás kezdődik. Talán a legkellemetlenebb az ún. neurovegetatív tünetcsoport, amely egyéntől függően sokrétű jelzésekkel járhat. Gyakori, szinte mindenkinél előforduló problémák a következők: a rendszertelenné váló menstruáció mellett hőhullámok, álmatlanság, váratlanul feltörő erős izzadás, ingerlékenység, fáradékonyság, szapora szívverés, fejfájás alakulhat ki. Bizonyos esetekben nem kerülhető el hormonpótló készítmények orvosi rendelvényre való szedése, de a komplementer (kiegészítő) módszerek szakszerű alkalmazása sokszor nyújt átmeneti segítséget a kellemetlen tünetek enyhítésére. Mielőtt pár bevált tippet megosztanánk az olvasóval, fontos leszögezni, hogy az előbb felsorolt problémák megjelenésekor keresse fel orvosát annak kiderítésére, tényleg változókori gondokkal küzd-e.
 
Mit tehetünk komfortérzetünk javítására?
 
Ingerlékenység: A páciens részére eleinte észrevétlen problémát legtöbbször a család vagy a munkatársak jelzik. Jelentéktelen történéseket túlreagál az érintett, gyakori a hangulati hullámzás is. Idővel saját maga is érzi, hogy „nem ilyen szokott lenni”, és meglepőnek találja túlzott érzéseit. Normál helyzetben sokszor önfegyelemmel jól szabályozható állapotról van szó. Amennyiben viszont azt érzékeli, hogy egyre többször nem tud uralkodni magán, szükség lehet feszültségoldó hatású szer fogyasztására. Az alkohol ebben az esetben is rossz válasz, hasonlóan a nyugtató hatású gyógyszerekhez. Viszont kiválóan alkalmazhatóak gyógyteák, pl. a citromfű, a levendula, az orbáncfű, homeopatikus szerek, pl. a Sedatíf PC, illóolajok, pl. levendula. Természetesen az egyéni dózis, vagy keverék kiválasztásához érdemes szakember tanácsát meghallgatni.
A probléma helyes kezeléséhez ne feledkezzünk el a különböző relaxációs technikákról sem. Ezek nemcsak az ingerlékenység, hanem bármely tünet esetén, sőt tünetmentes állapotban is nagy segítségre vannak. Érdemes elvégezni egy autogén tréning tanfolyamot vagy rendszeresen jógázni.
 
Fáradékonyság: Ritkán önálló tünet. Legtöbbször az ingerlékenységgel társul. Amikor jelentkezik, érdekes reakciót vált ki az érintettből. Úgy akarjuk kezelni, hogy fokozzuk a tempót. „Nem igaz, hogy nekem most pihennem kéne, el kell ma még végeznem a feladatomat” mondják sokan. Miután ez a szokottnál nehezebben megy, már meg is jelenik az ingerlékenység, mint kísérő tünet. Ennél a problémánál lehetőség szerint alkalmazkodni kell a megváltozott helyzethez. Nem helyes a fáradtságot tartósan elnyomni energiaitallal vagy kávéval, mint ahogy sokan teszik. Elemezzük lehetőségeinket, szakítsunk időt napi 1 -2 alkalommal pár perc légzésterápiára. Ha lehet, csoportosítsunk át feladatokat, iktassunk munkánkba több kisebb szünetet. Használjuk ki a rendelkezésre álló alvásidőt. Talán ez a legfontosabb. A késő esti tv-zés és a különböző esti programok manapság divatosak és károsak. A változatos táplálkozás mellett is szükség lehet vitamin, ásványi anyag és nyomelem pótlására. Kérjük ki szakember tanácsát a megfelelő készítmény kiválasztásához.
 
Hőhullámok, szapora szívverés: A hölgyeket a bárhol és bármikor megjelenő erős izzadással járó hőhullámok viselik meg leginkább. Ezek kísérő jelensége lehet sok esetben a szapora szívverés, amely még ijesztő is ráadásul.  A tünetet nagyon nehéz befolyásolni, ezért felkészülni rá a leghelyesebb. Hazánkban a menopausa teljes ideje alatt a hölgyek igen nagy százalékát érinti ez a tünetcsoport és több évig is előfordul.  Kevesen tudják, hogy ilyenkor még fontosabb a megfelelő mennyiségű folyadékfogyasztás és az ásványi sók visszapótlása. Az izzadással többek között nátriumot, káliumot, magnéziumot veszítünk. Ez elősegíti a szapora és akár rendszertelen szívverés kialakulását. Tehát az elsődleges javaslat, hogy egész nap kis kortyokban „iszogassunk” folyamatosan és orvosunktól kérjünk tanácsot az ásványi anyagok pótlására. Hasznos kezelés az akupresszúra és a szakemberek által végzett akupunktúra. Jelentősen csökkenti a napi „rohamok” számát, ezért ha van rá lehetőség, semmiképpen ne hagyjuk ki.
A fitoterápia is segítségünkre lehet. A ligetszépe olaj vagy a fenyőmag olaj csökkenti az éjszakai izzadást és az orbáncfű kivonat dokumentáltan jó hatással van az összes vegetatív tünetcsoportra. A szakemberek ajánlhatnak fitoösztrogéneket is. Ezek a különböző növényekben megtalálható anyagok az ösztrogénhez hasonló hatásokkal rendelkeznek.
Legismertebbek a szójából készült kivonatok.
 
A változókori tünetek kicsit eltérőek mindenkinél, ahogyan abban is különböznek a hölgyek, hogy kinél mikor kezdődik és meddig tart a folyamat. Hazánkban a statisztikák szerint 48.5 éves korban kezdődik a változókor és átlagosan 3 – 5 évig tart. Későbbiekben a fennálló hormonhiány miatt csontritkulás kialakulásának veszélye egyre inkább fokozódik, amely állapot szintén beavatkozást igényel. Az orvosi terápia mellett fontos a változatos táplálkozás, a megfelelő arányú mozgás és pihenés és a komplementer természetgyógyászati módszerek alkalmazása.