„A pillanat múlékony: akik számára csak holnap kezdődik az élet,
a ma elmulasztott tegnappá zsugorodik.” (Tatiosz)
Nyitóoldal Munkatársaink Rendelőink

Tavaszi fáradtság ellen - Kökény Mária cikkei

Tegyünk a tavaszi fáradtság ellen!

A hideg téli hónapokban szervezetünk kívánja a magas zsírtartalmú, nehéz ételeket. Ráadásul ilyenkor keveset tartózkodunk a szabadban, akkor is jól felöltözve. Időnk nagy részét jól fűtött szobákban töltjük, szervezetnünk nem tudja elégetni a plusz kalóriákat. Így nem csoda, ha a téli hónapok elteltével néhány kg-mal súlyosabbak leszünk. Ám emellett más folyamatok is lezajlanak. A kevés mozgás, kevés természetes fény hatására életfolyamataink lelassulnak, méregtelenítésünk nem működik elég hatékonyan, testszöveteinkben salakanyagok rakódnak le, fáradékonyak és rosszkedvűek leszünk. Vagyis elér bennünket a tavaszi fáradtság. Jelentősen csökkenhet védekező képességünk, megfázás, légúti betegségek fertőzések léphetnek fel. A hagyományos gyógyításnak gyakran használt eszköze a böjt. A keresztény vallási szabályok is előírják a húsvétot megelőző 40 napra a böjtöt, ami ebben a formában, főként hús nélküli étrendet jelent.
 
A kínai gyógyászat inkább ősszel javasolja a böjtöt, úgy vélik, a szervezetet fel kell készíteni a télre. Így legjobb formánkban indulunk neki a nehéz téli hónapoknak, megadva az esélyt, hogy energiáink mindvégig kitartsanak. A tavaszi böjtöt kifejezetten károsnak tartják, úgy gondolják, kimerítő hatású. Aki mégis böjtölve szeretne tisztító kúrázni, annak akása napokat ajánlom. Hetente egy napon csak egyféle kását fogyasszon: főtt búzát, főtt barna rizst, kölest felváltva. A kásákat só nélkül, kevés fűszerrel megszórva tálaljuk, és minden falatot alaposan rágjunk meg! Komoly méregtelenítő kúra elvégzéséhez feltétlenül kérjük szakember segítségét, hogy a kúra befejeztével valóbban jobban legyünk, ne pedig legyengüljünk.
 
Mindenki bátran belevághat az egyszerű, fiatalító, frissítő kúrába. Amelynek célja, hogy méregtelenítsük szervezetünket a kiválasztó rendszerek aktiválásával. Az emberi test több szerve is végez salakanyag eltávolítást: az emésztőszervek, a vesék, a légző rendszer, és a bőr. Támogassuk ezen szervek munkáját, és néhány hét múlva tapasztalhatjuk, hogy fáradékonyságunk elmúlt, üdébbek, szebbek vagyunk, és a hangulatunk is javul.
Méregtelenítő tippek:
 
            Alakítsuk át étrendünket! Minél kevesebb húsfélét, és zsíros ételt fogyasszunk, helyette hetente 1-2 alkalommal iktassunk az étrendbe halételeket. A hal húsában található telítetlen zsírsavak jótékonyan csökkentik a koleszterin szintet, továbbá a hal feldolgozása jóval kevesebb terhet ró a szervezetre. A halat grillezve, párolva, vagy fóliában készítsük el az olajban sütés helyett. A fehér kenyeret és a cukrászsüteményeket váltsa fel a barna színű, teljes kiőrlésű gabonából készült kenyér, péksütemény. Új ízeket ismerhetünk meg, változatos szendvicseket készíthetünk segítségükkel, ráadásul magas rosttartalmuk szinte kisöpri a belek falára tapadt salakanyagokat. Zöldségek, gyümölcsök bőven szerepeljenek étlapunkon! Részesítsük előnyben az évszak ételeit, amik magas ásványi anyag tartalommal rendelkeznek. Ha édességre vágyunk, együnk fügét datolyát, néhány szem mazsolát dióval, mogyoróval, mandulával, vagy egy szelet mézes kenyeret! Ha nagyon elfáradunk, ehetünk csokoládét is, de ez legalább 70%-nyi kakaót tartalmazzon! Néhány kocka kiváló élénkítő, flavonoidjai értisztító hatásúak, és a csokiról se kell lemondanunk. Minél kevesebb sót használjunk, és változatosan fűszerezzünk! Kóstoljunk meg új fűszereket: rozmaring, vasfű, borsikafű, szerecsendió, kakukkfű, kapor, lestyán, majoránna, szurokfű, bazsalikom! Együnk csírázó növényeket! Csíráztassunk otthon különbözőbio magokat, és szórjuk a csírákat szendvicsekre, salátába. Különleges ízeket fedezhetünk fel. A búza, mikor épp csak kicsírázik édes, később fű ízű, a mustármag csípős, a lucerna zamatos zöld ízével lep meg. A csíráknak rendkívül magas a természetes vitamin és a nyomelem tartalma. Pótolják a szervezetünk számára fontos anyagokat.
 
            Fogyasszunk 2-3 hétig minden nap 1 pohár gyógyteát. Keverjünk össze egyenlő arányban a következőket: aranyvessző, bodzavirág, csipkehús, kökényvirág, gyermekláncfűlevél, csalánlevél, körömvirág. Egy evőkanálnyi teafüvet forrázzunk le 3 dl vízzel, édesítés nélkül, vagy pici mézzel elkeverve, reggel éhgyomorra fogyasszuk el! Lapacho kéregből készült teát is ihatunk. 1 evőkanál kérget 5 percig főzzünk 1 liter vízben. Szűrjük le, és egész napra elosztva kortyolgassuk. Ezt is ízesíthetjük, természetes édesítőkkel, mézzel, ánizzsal, xilittel, stb.
 
            Töltsünk a szabadban legalább fél órát naponta. Lendületesen sétáljunk, végezzünk néhány karkörzést, szívjuk be mélyen a friss levegőt.
 
            Minden nap fogyasszunk el minimum 1,5-2 liter folyadékot. Tiszta vizet, gyógyteát, cikória kávét. Kóstoljuk meg a kombucha teákból készült italokat. Már napi néhány pohár elfogyasztása is érezhető változásokat hoz. Kiürít méreganyagokat, segít az egészséges bélflóra kialakításában, hozzájárul az ásványi anyagok, vitaminok felszívódásához,  frissíti a gondolkodást is.
 
            Dolgoztassuk meg bőrünket!Zuhanyozás közben dörzsöljük le magunkat loofa szivaccsal, vagy mosdó kesztyűvel. Így leradírozzuk az elhalt hámsejteket, élénkítjük a  vérkeringést, gyorsítjuk a salakanyagok eltávolítását. Fürdés után krémezzük be testünket jó minőségű testápolóval, és néhány nap múlva tapasztalhatjuk, bőrünk rózsásabb, selymesebb.
 
            Akinek lehetősége van rá, masszíroztassa magát heti 1-2 alkalommal! A masszázs élénkíti az anyagcsere folyamatokat, gyorsítja a méreganyagok kiválasztását. Jó hatású a talpmasszázs, ahol a kezelés közben szervezetünk általános állapotáról is képet kaphatunk. Otthon is masszírozhatjuk a talpunkat egy kemény gumilabda, vagy egy kisebb fa henger, pl. egy rövidre vágott söprűnyél segítségével. Napi 4-5 perc masszírozás már érezhető eredményeket hoz.